Galleri NB

Galleri NB er blandt Danmarks største gallerier med en stærk international profil.

Kunstnerisk kvalitet, dynamik, troværdighed og service er nøgleordene i galleriet.

Vores mission er at dele glæden ved værdifuld kunst med så mange mennesker som muligt.

Derfor samarbejder galleriet med danske og internationale kunstnere.

Galleri NB blev grundlagt i 1987 af Thorkild NB Nielsen, og er i fortsat udvikling - såvel kunstnerisk som i størrelse og indhold. 
Galleriet finder man i dag i det centrale Viborg, hvor flere end 600 m2 er til rådighed for udstillinger. 

Som en naturlig del af Galleri NB er NBeX project tilknyttet som et projektrum, hvor nye upcoming kunstnere kan udstille.


Samarbejdet med betydende kunstnere fra hele verden, har givet mange mennesker kunstneriske oplevelser og muligheder for at supplere deres samlinger.

Gennem årene har galleriet desuden opbygget et stort internationalt netværk. Og i samarbejde med internationale gallerier og kunsthaller formidler galleri NB eksterne udstillingsmuligheder for vores kunstnere.
 

Galleri NB har desuden opsamlet en meget stor viden, om kunstnernes muligheder for at bidrage til udsmykninger af meget forskellig karakter.
Denne erfaring har gjort galleri NB til en af de vigtigste samarbejdspartnere for beslutningstagere, når en privat eller offentligt virksomhed ønsker en optimal kunstnerisk udsmykning.    

Galleri NB er medlem af foreningen Danske Gallerier.

CVR.: 21849340

Sociale medier:  Facebook - Instagram - Youtube


Historien om galleri NB indtil 2018:

galleri NB – 29 år
- og ønsket om at kunne dele glæden ved værdifuld kunst med så mange som muligt.

         
Det hele startede i det meget små. 
Den første poster blev lavet som et linoliumstryk på Hans Vingaards Officin.

1984 - 1986
Allerede i 1984 åbnede jeg det lille Galleri 109, på Vinkelvej 109 i Brunshåb. Det skete ved at inddrage husets kældergarage som udstillingsrum. På dette tidspunkt arbejdede jeg som lærer på den nystartede efterskole Bjergsnæsskolen. Ud over hovedfagene springgymnastik og dansk, havde jeg påtaget mig opgaven at lære eleverne om keramik. Derfor ophobede der sig en del keramisk kunsthåndværk, som i starten af tiden i Galleri 109 blev en del af udstillingerne. Samtidig udstillede lokale kendte kunstnere: Johs. Bæch, Lasse Windslev, Frank og Gerda Buchraitz, Ole Weiss o.m. fl. 

1986 – 1987
I juledagene 1985 traf jeg Hans Henrik Jacobsen og Tove Villadsen på Viborg Bibliotek. Her aftalte vi at mødes for at drøfte mulighederne for at lave en nyt galleri. Det endte ud med, at vi i påsken 1986 åbnede Galleri Wi på hjørnet af Sct. Mogens Gade og Sct. Mathias Gade. Galleriet præsenterede flere af de kommende kendte kunstnere: bl.a. Poul Anker Bech, Peter Martensen, John Olsen, Lis Andersen, Klavs Nørbæk, Felix Pedersen.

1. oktober 1987 – 1992
Det er en udfordring når to hold kunstinteresserede mennesker skal samarbejde om både kunstnerisk linje og økonomi. Derfor valgte vi i efteråret 1987 at splitte, og fortsætte hver for sig. Og d. 1. oktober 1987 blev galleri NB registreret som enkeltmandsfirma. Adressen var Sct. Mikkels Gade 23 og lokalet på ca. 30 m2 var absolut overskueligt. Året efter blev forretningslokalet ved siden af inddraget sammen med kælderen, så der kunne blive plads til både udstillinger og lager.
Flere af de gamle kunstnere fra Galleri Wi udstillede og flere nye kom til. I 1991 fik galleriet mulighed for at udstille et af tidens største navn Robert Jacobsen, hvilket medførte stor opmærksomhed og omsætning. Det gav samtidig lyst til et endnu større galleri. 

         

1992 - 1997 

På den modsatte side af galleriet lå den nytilflyttede Sparekassen Kronjylland, som i baggården havde Wendelins Pakhus. Det trængte alvorligt til renovering, og de bad arkitekt Thomas Meedom Bæch om at lave nogle skitser til, hvordan dette gamle og bevaringsværdige pakhus kunne indrettes til nye formål – herunder eventuelt galleri. Og sparekassens problem blev løst ved, at Thomas Meedom Bæch flyttede ind i tagetagen, og galleri NB indrettede sig i stue- og 1 plan. Galleriet åbnede lørdag d. 22. august 1992.      
Hidtil havde jeg arbejdet i en halvtidsstilling som lærer ved Viborg Kommune, men i efteråret traf jeg beslutningen om at blive fuldtids gallerist. Antallet af udstillinger og dermed udstillende kunstnere blev udvidet. I de første år udstillede bl.a. Henrik Have, Anne Vilsbøll, Knud Odde, Finn Mickelborg, Peter Hentze, Niels Sylvest, Jørgen Jakobsen foruden flere af de tidligere nævnte.
For første gang fik galleriet også tilknyttet faste medarbejdere, heriblandt Kaj Pedersen i rammeværkstedet og Klaus Mortensen som gallerist.       
I 1993 blev de første tanker om en kunstforening skabt. Først og fremmest fordi galleriet ønskede sig en kreds af mennesker omkring sig, som både kunne lide galleriets kunst og samtidig skabe aktiviteter relateret til galleri NB. I 1993 startede 30 medlemmer kunstforeningen NB. I dag har Kunstforeningen NB 230 medlemmer fordelt over hele landet. Og det er stadig kunsten som er omdrejningspunktet, tilsat hyggelige tiltag af forskellig art, især medlemstilbuddene med rejser til internationale kunstnere, interne arrangementer med mad, kunst og vin, foredrag og koncerter er også vigtige.      
I midten af 90’erne skete der en væsentlig tilgang af udenlandske kunstnere. Og den kunstneriske horisont blev større da galleriet indgik samarbejde med bl.a Kjell Nupen fra Norge - Trondur Patursson og Kári Svensson fra Færøerne, Vilmantas fra Lithauen og Paul Smulders fra Holland. Den internationale tilgang af unge kunstnere fik stor betydning for de efterfølgende års udvikling. 

        
La Galerie Danoise 1999 - 2003

Maria Lund
En dag i efteråret 1998 så jeg tilfældigvis en lille annonce i Jyllands Posten, hvor en unavngiven person ledte efter en samarbejdspartner, til opstarten af et nyt galleri i Paris. Bag annoncen stod Maria Lund. En ung dansk kvinde, som interesserede sig levende for kunst, og allerede havde adskillige år bag sig i det franske. Efter en opringning til Maria blev det aftalt, at vi skulle forsøge at finde fælles fodslag og et sted i Paris at etablere galleri. Efter grundige undersøgelser af de forskellige gallerikvarterer i Paris fandt vi ud af, at det bedste sted for os ville være Marais kvarteret i det 3. arrondissement. Og efter lidt tilfældigheder og heldige forhandlinger lykkedes det at leje Rue de Turenne 75.      
La Galerie Danoise åbnede d. 11 januar 1999 med Poul Anker Bech. Efterfølgende udstillede bl.a. Kjell Nupen, Paul Smulders, Vilmantas, Poul Anker Bech, Elle-Mie Ejdrup Hansen, Peter Carlsen. 
Men dansk og fransk kultur har det måske lidt svært med hinanden. Franskmændene har måske mest lyst til at fokusere på deres egne kunstnere, og ønsker mest af alt, at tale med folk fra deres eget land. Derfor blev Maria Lund og jeg enige om, at hun fra 2003 overtog Galerie Danoise, og siden har hun holdt fanen højt i sit nye galleri med navnet Galerie Maria Lund, som fortsat ligger i Rue de Turenne.

        GAS
 
Da galleri NB i 1998 på den måde fik to afdelinger, opstod behovet for at kunne lave en komplet database til effektiv styring af al kunst, kunstnere og kunder. Databasen hedder i dag GAS - Gallery Administration System, og det har udviklet sig til et uundværligt værktøj til driften af et moderne galleri. GAS er nu udviklet så meget, at vi også inviterer andre gallerier til at investere i bedste styringssystem i verden til driften af et professionelt galleri. 

Susanne Kam Kristensen
1.april 2000 var galleri NB mærket af den økonomiske krise, som var udløst af IT boblen. I galleri NB savnede jeg mere styring af økonomi og administration, og derfor ledte jeg efter en dygtig og troværdig person, som kunne stå for bogholderiet, budgetlægning og administration. Den person fandt jeg i Susanne Kam Kristensen, som var revisor og havde ansættelse i en privat virksomhed. Hun var samtidig interesseret i kunst og vi snakkede godt sammen. Derfor faldt det helt naturligt, at hun blev galleriets nye administrationschef og senere partner. 

Roskilde Gasværk

          
12. januar 2002 åbnede vi galleri NB Roskilde. Det skete fordi vi blev tilbudt at købe Galleri 108 på Roskilde Gasværk, hvis nærmeste nabo var Vikingeskibs Museet. Gasværket havde hele 500 m2 til rådighed for galleriet, og i de rustikke rum kunne vi skabe meget forskellige udstillinger og spændende arrangementer. Vi udstillede også en række nye kunstnere, blandt mange kan nævnes Hans Pauli Olsen, Steen Larsen, Jacob Brostrup, Mette Rishøj og Frederik Lindskov.       
Ind i mellem var der også plads til udstillinger med et enormt fokus. Vi glemmer aldrig ferniseringen med Vilmantas d. 25. september 2004, hvor daværende prinsesse Alexandra skulle åbne hans udstilling. At det skete to uger efter at prins Joachim og prinsesse Alexandra havde annonceret deres skilsmisse, gjorde denne åbning til en mediebegivenhed, som selv den dag i dag, indgår i historien, som en af de markante begivenheder omkring HKH Prins Joachim og grevinde Alexandra.

Flytning til Sct. Mathias Gade 14

2005 - 2012
26. november 2005 kunne vi åbne et sprit nyt galleri i Sct. Mathias Gade 14. Efter en total ombygning af det tidligere Mathias Apotek fik vi over 630 m2 specialindrettede lokaler til rådighed. Det gav os mulighed for at dele galleriet op i tre gallerier: MAIN, CENTER og NBeX project. Desuden fik vi plads til administration, boghandel, rammeværksted, ind- og udlæsning og naturligvis et stort lager. 

I 2011 fik vi meget generøst stillet lokaler til rådighed af Landsforeningen Liv & Død på Nikolaj Pl. 27 i København. Det gav os muligheden for at præsentere vores kunstnere i hovedstaden. Men afstanden mellem Roskilde og København er kun 35 km, og den naturlige konsekvens blev efterfølgende, at vi flyttede galleriet ud af Roskilde Gasværk d. 1 juni 2012.

2013
Den 1. august 2013 ændrede galleri NB København sig fra at være et decideret galleri til at blive et showroom. Det kom til at betyde, at galleriet til daglig kun har åben efter aftale. Dog vil der ind i mellem blive afholdt særarrangementer, hvor der er normal adgang. Mange har spurgt, om vi dermed forlader København. Det var dog ikke tilfældet, idet vi vi har valgt, at bruge alle kræfter på en af vores spidskompetencer: rådgivning og udsmykninger. Vi er altså fortsat til stede i København, men vi har desuden bedre tid til at holde fokus på de udadvendte aktiviteter.
Som en konsekvens af disse nye tiltag, bliver galleri NB Viborg til gengæld opgraderet med henblik på at skabe udstillinger, som kan tiltrække kunder og publikum fra hele Danmark og gerne fra hele verden.

2014 - 2016
Efter et svært 2013 kunne vi fornemme en spirende optisme i det danske samfund. Mellemstore og større virksomheder fik overskud og aldrig havde indeståenderne i pengeinstitutterne været større. Derfor ansatte vi pr. 1. april Peter Frøstrup. Hans opgave blev især at fokusere på udsmykninger og eksternt salg. Peter Frøstrup stoppede imidlertid i april 2016, da han var blevet tilbudt en afdelingsleder stilling Vestjysk Bank. 

Limbo

 

Efter en periode med usikkerhed omkring den fortsatte drift på Nikolai Plads, skete der det forunderlige, at vi i oktober 2014 til februar 2016 indgik aftaler med Sophus og Charlotte Neel Ritto samt Begravelse Danmark, om at skabe et helt nyt koncept for promotion af kunst. Vi gav det navnet LIMBO - NBeX Art Venue. I princippet havde Sophus og Charlotte atelier i hver sine side af galleriet. Det var en spændende tid, hvor det uventede altid var i højsædet. 

I årene efter 2017 udviklede kundernes adfærd sig væsentligt. Vi måtte konstatere at tiderne ændrede sig væk fra satelitter til et stort galleri - uanset geografi. Fra at gå på galleri uden speciel forberedelse, til at vide hvorfor man gik ind på et galleri.
Internettet fik i den grad tag i publikum. Ikke mindst forstærket af Covid-19, som i perioder forhindrede adgang til ferniseringer og besøg i øvrigt på gallerierne. I stedet overtog de direkte hjemmesider og So-Me medierne kommunikationen. Det fysiske galleri blev i første omgang truet på sin eksistens. Og vi blev nødt til at udvikle os i forhold til den nye fremtid. 

Derfor koncentrerede vi os om at lave super skarpe udstillinger med enkelte kunstnere og faste store gruppeudstillinger. For at give et endnu bedre og mere kvalificeret indtryk af udstillingerne og de enkelte værker, indledte vi et tæt samarbejde med XplorXr, som er førende inden for Virtual Reality og Extended Reality. sammen med dem udviklede 3D scanninger og notationerne, så kunderne kunne gå på virtuel rundvisninger i udstillingerne, - og ønskede de flere informationer kunne se både fakta og kunstnerens kommentarer til værkerne. 

Dette kunne ikke lade uden integrering med Artpilot.com, som vi samtidig udviklede med henblik på fremtidens udfordringer og krav. 

Artpilot

Efter mange år, hvor vi havde udviklet på GAS, blev det tid til at arbejde videre på systemet. Og fra 2017 og til og med 2020 programmerede it-pilot på Artpilot.
Sammen med It-pilot videreførte vi de mange erfaringer fra GAS til Artpilot.com. Samtidig udviklede vi også på en lang række relevante features, så det blev endnu mere brugbart. 
Det nye system gav samtidig muligheder for at lade flere brugere nyde godt af det avancerede system. Reelt set blev  relevant at give andre gallerier, kunstnere og kunstsamlinger mulighed for at anvende Artpilot i deres sammenhæng. Og via en abonnementsordninger sikrede vi prisvenlige løsningerne og muligheder for opdateringer af Artpilot.

I 2021 gik Artpilot.com i luften med slagordene:
Artpilot.com er et komplet management system, der håndterer alle relevante opgaver, som gallerier, kunstnere og kunstsamlinger dagligt har brug for.
Artpilot.com er særdeles konkurrencedygtigt system, der i tre skalerbare versioner, tilgodeser ethvert realistisk behov for brugerne.

Målet er, at flere tusinde kunstnere og gallerier vil tage godt imod Artpilot.com 


Dette var lidt af historien bag 34 år med galleri NB. Det har aldrig været kedeligt. Udvælgelse af og samarbejdet med kunstnere, planlægning af udstillinger i og uden for galleriet har altid fyldt meget. Og uden kundernes store opbakning, har vi ikke kunnet eksistere som et uafhængigt galleri i så mange år. Det gælder både de private kunder, såvel som de mange offentlige og private virksomheder, der i varierende omfang, har købt ind, eller fået skabt udsmykninger til deres domiciler. 

Team NB

Jeg vil gerne introducere vores team? 

Med en geografisk placering i Viborg, som ganske vist er Jyllands hjerte, men samtidig i pæn afstand fra København, er vi meget bevidste om, at vi skal gøre vores allerbedste, for at kunne tiltrække de bedste kunstnere og dermed gøre os interessante for vores gæster. Derfor har vi sammensat et team, der er fuldtidsprofessionelle gallerister og samtidig specialister på hvert deres område. 

Susanne Kam Kristensen er min forretningspartner. Som uddannet revisor med en usædvanlig stor interesse i kunst er hendes primære ansvar administration og regnskab. Det kommer alle i og omkring galleriet til gavn, at Susanne ved alt om, hvordan den korrekte faktura skal skrives, afskrivning på kunst, afgifter på danske og udenlandske kunstnere, transporter og forsendelser herunder toldbestemmelser og alt det, der gør det lidt svært for de fleste i kunstverdenen, det løser hun.

 

Susanne Fossgreen er galleriets receptionist, ligesom hun med stort engagement indhenter viden om alle vores kunstnere. Hun er arkitekt og har siden 2018 hjulpet galleriets kunder med at finde de rette kunstværker til deres samling eller omgivelser. Hendes viden om byggeri, indretning og kunst er et stort plus for dem, hun er i dialog med. Hos Susanne kan man hente proffesionel vejledning.


Hans Ole Busk har ansvaret for Rammeværkstedet NB og ophængninger.
Han tager imod indramningsopgaver fra enhver, der ønsker kvalitetsindramninger til fornuftige priser. Hans primære opgave er, at indramme litografier, fotos, malerier m.m., og at kunstværkerne får den finish, som alt skal have, når vi leverer emnerne til kunden. 

Undertegnede tegner galleriet, er direktør og er dedikeret den kunstneriske linje. Jeg har det overordnede ansvar for kontakten til kunstnerne og dermed udstillingsforløbet i henholdsvis galleri NB og i NBeX project. Desuden har jeg ansvaret for markedsføring. Som en særlig udfordring stiller jeg mig hver onsdag kl. 17 til rådighed for Kunst & Mad arrangementerne. 

Som et team er det vigtigt, at vi kan hjælpe hinanden til glæde for kunstnerne og kunderne. Derfor ser vi det som et vigtigt arbejdsredskab, at lave vidensdeling og inspirere hinanden i at skabe et dynamisk galleri, hvor optimering af kunstnerisk kvalitet, viden og service er i fokus. Hvis der i perioder har været antydning af en vis tilstand, har vi altid forsøgt at gøre noget ved det. Altid med ønsket om, at kunne dele glæden ved værdifuld kunst med så mange som muligt. 

Jeg skylder en stor tak til kunstnerne, kunderne, samarbejdspartnerne og medarbejderne. Uden dem var intet muligt. 
Thorkild NB Nielsen